Τρίτη 18 Ιανουαρίου 2011

Προγραμματικές δηλώσεις του Δημάρχου Δράμας κ. Κυριάκου Χαρακίδη...

Σας στέλνουμε συνημμένα τις προγραμματικές δηλώσεις του Δημάρχου Δράμας Κυριάκου Χαρακίδη, όπως αναγνώστηκαν στο Δημοτικό Συμβούλιο της 17ης Ιανουαρίου 2011.

«Κύριε πρόεδρε, κύριοι συνάδελφοι,
Σήμερα, όπως είχαμε ανακοινώσει κατά την προηγούμενη συνεδρίαση, θα προσπαθήσω να περιγράψω τις βασικές κατευθύνσεις της πολιτικής που θα ακολουθήσουμε. Ως Δημοτική Αρχή, έχουμε σήμερα την εμπιστοσύνη των συνδημοτών μας, μετά από μια εκλογική διαδικασία, στην οποία η παράταξή μας προσήλθε υποσχόμενη την ανάπτυξη και την πρόοδο της περιοχής μας και αυτός θα είναι και ο πυρήνας της πολιτικής που θα ακολουθήσουμε.Η δημοτική περίοδος που ήδη διανύουμε έχει συγκεκριμένα χαρακτηριστικά, που την κάνουν ιδιαίτερα κρίσιμη για το μέλλον του τόπου μας.Καταρχήν, το πρώτο σημαντικό στοιχείο είναι η διοικητική μεταρρύθμιση.

Ο Δήμος μας, με τη διοικητική μεταρρύθμιση, αν και ελάχιστα μεγάλωσε σε πληθυσμό, μεγάλωσε αρκετά σε έκταση, αλλά κυρίως, όμως, διευρύνθηκαν οι αρμοδιότητές του και, επομένως, και οι ευθύνες που αναλαμβάνει απέναντι στους συνδημότες μας. Πέραν των άλλων, η διοικητική μεταρρύθμιση επιφορτίζει τους Δήμους των πρωτευουσών των Νομών με επιπλέον αρμοδιότητες. Είμαστε αποφασισμένοι να αξιοποιήσουμε κάθε δυνατότητα που δίνεται για ανάπτυξη μέσα από τη διοικητική μεταρρύθμιση, αλλά οφείλουμε να διατυπώσουμε μια διαπίστωση που ήδη έχουμε κάνει. Υπάρχει μια καθυστέρηση στην έκδοση των αποφάσεων της κυβέρνησης που προβλέπονται για την ομαλή μετάβαση των δήμων στη νέα πραγματικότητα. Η καθυστέρηση αυτή επηρεάζει την εξέλιξη των πραγμάτων, αφού τα χρονικά περιθώρια για την εφαρμογή των σχετικών διατάξεων είναι συγκεκριμένα, αλλά ακόμη περισσότερο εμάς, επειδή βούλησή μας είναι να ολοκληρωθούν όλες οι διαδικασίες μετάβασης όσο πιο σύντομα γίνεται, για να έχουμε περισσότερο χρόνο να ασχοληθούμε με την υλοποίηση του προγράμματός μας. Το δεύτερο στοιχείο στο οποίο θέλω να αναφερθώ είναι η αφετηρία από την οποία ξεκινάμε. Η κατάσταση στην οποία βρίσκεται ο Δήμος μας είναι η αφετηρία της διαδρομής που ξεκινήσαμε με στόχο την ανάπτυξη του τόπου μας.

Και πρώτα η οικονομική κατάσταση του Δήμου. Ο Δήμος Δράμας εμφανίζεται με μια πλασματική εικόνα μέσα από τους ισολογισμούς του Δήμου. Συχνά, η προηγούμενη Δημοτική Αρχή ισχυριζόταν ότι ο Δήμος μας είναι εύρωστος. Αυτό δεν ισχύει. Ο Δήμος μπορεί να μην έχει δανειστεί, όπως λέγεται, αλλά χρωστάει πολλά χρήματα. Χρωστάει σε δημότες για απαλλοτριώσεις. Οι Δημοτικές Επιχειρήσεις στο ΙΚΑ και σε προμηθευτές. Γι’ αυτό προχωρούμε άμεσα στον οικονομικό έλεγχό τους, προκειμένου και οι συγχωνεύσεις να γίνουν, αλλά και ο οικονομικός έλεγχος, για να προσδιοριστεί το ύψος των οφειλών τους.













Παραλαμβάνουμε, λοιπόν, έναν Δήμο που έχει χρέη. Παράλληλα, παραλαμβάνουμε έναν Δήμο που δεν έχει την αναγκαία τεχνογνωσία για εξασφάλιση πόρων από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Αυτό το θεωρούμε πολύ σημαντικό, επειδή η κρατική χρηματοδότηση του Δήμου τα επόμενα χρόνια θα είναι μικρότερη. Θα είναι μικρότερη για δύο λόγους. Και λόγω των περιοριστικών μέτρων της οικονομικής πολιτικής, κάτι που αφορά όλη την Ελλάδα, αλλά και λόγω της λήξης της ευνοϊκής μεταχείρισης (διπλάσια ΣΑΤΑ) που είχαν οι Δήμοι των πρώην Διευρυμένων Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων.

Επίσης, μια σημαντική δυσκολία που θα αντιμετωπίσουμε ως Δήμος, είναι η στέγαση των υπηρεσιών μας. Με τις νέες αρμοδιότητες και τις νέες υπηρεσίες απαιτούνται επιπλέον χώροι, όταν στο νέο Δημαρχείο δεν μπορέσαμε να στεγάσουμε ούτε τις προηγούμενες υπηρεσίες. Να σημειώσω ότι μας απασχολεί και η στέγαση των αντιπολιτεύσεων και θα πρέπει το πρόβλημα να το αντιμετωπίσουμε από κοινού.

Ακόμη, από τη λειτουργία μας το μικρό αυτό διάστημα στο Δήμο, διαπιστώσαμε και διάφορα σημαντικά προβλήματα σχετικά με τη δομή, την οργάνωση και τη λειτουργία του Δήμου. Γνωρίζαμε τα προβλήματα που υπήρχαν με τους μουσικούς του Ωδείου, αλλά διαπιστώσαμε ότι πολύ πιο μεγάλα είναι τα προβλήματα των Φιλαρμονικών και ακόμη μεγαλύτερα του Κέντρου Νεότητας. Οι δημοτικές επιχειρήσεις βρίσκονται σε διαχειριστικό αδιέξοδο. Λειτούργησαν με σημαντικές διαχειριστικές παραβάσεις, και, παρά την επιπλέον χρηματοδότηση για κάλυψη των ελλειμμάτων τους, έκλεισαν το 2010 με σημαντικά χρέη, η πληρωμή των οποίων, με το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο, είναι ανέφικτη.

Παραλαμβάνουμε έναν από τους Δήμους που έχει κάνει τα λιγότερα για τη διαχείριση των απορριμμάτων και είμαστε ήδη στη χρονιά που μπορεί να επιβάλλονται πρόστιμα. Η λανθασμένη αντίληψη της προηγούμενης Δημοτικής Αρχής για το ποιος πληρώνει τα πρόστιμα, μπορεί να την κάλυπτε επικοινωνιακά, αλλά δεν αλλάζει την πραγματικότητα. Τα πρόστιμα για τους ΧΑΔΑ, αν επιβληθούν, τα πληρώνουν οι Δήμοι, και είναι για κάθε ΧΑΔΑ 34.000 Ευρώ.

Όσον αφορά το προσωπικό του Δήμου και των Νομικών Προσώπων, είναι ήδη μειωμένο αριθμητικά, επειδή έχουν λήξει οι συμβάσεις αρκετών συμβασιούχων, αλλά και επειδή δεν έχει μεταταχθεί όλο το προσωπικό των μεταφερθέντων υπηρεσιών. Επίσης, η απορρόφηση των επιτυχόντων του ΑΣΕΠ δεν πρόκειται να γίνει άμεσα, αλλά σταδιακά από το 2ο εξάμηνο του τρέχοντος έτους έως και το 2013. Τέλος, οι προσλήψεις συμβασιούχων θα είναι μειωμένες κατά 15% και οι προσλήψεις μονίμων με την αναλογία 1:5. Η τακτική της στελέχωσης του Δήμου με πρόσληψη συμβασιούχων, ορισμένοι από τους οποίους ήδη μονιμοποιήθηκαν, ενώ κάποιοι έχουν κινηθεί δικαστικά εναντίον του Δήμου διεκδικώντας την μονιμοποίησή τους, θεωρούμε ότι δεν ήταν η καλύτερη επιλογή και τώρα, που οι ανάγκες είναι μεγαλύτερες, δεν υπάρχουν τα περιθώρια για προσλήψεις. Αυτό που μπορεί να γίνει, και θα γίνει, είναι η αξιοποίηση του προσωπικού με τον καλύτερο δυνατό τρόπο και με τη συνεχή εκπαίδευσή του και μάλιστα χωρίς κόστος για το Δήμο, μέσα από τα κονδύλια του ΛΑΕΚ. Δεν νοείται, σήμερα που δεν μπορούμε να καλύψουμε τις ανάγκες σε προσωπικό, να υπάρχουν υπάλληλοι που δεν αξιοποιούνται πλήρως και σύμφωνα με τις δυνατότητές τους.



Αγαπητοί συνάδελφοι,

Μετά τη συνοπτική περιγραφή της κατάστασης που παραλαμβάνουμε, θέλω να διατυπώσω σε γενικές γραμμές το σχέδιο για την επίτευξη των στόχων του προγράμματός μας. Δεν θα μπω, όμως, σε λεπτομέρειες, εξάλλου αυτό θα γίνει με την κατάρτιση του Επιχειρησιακού Σχεδίου και του Ετήσιου Προγράμματος Δράσης, καθώς και με τον προγραμματισμό των τεχνικών έργων και τον Προϋπολογισμό.

Ξεκινώ με τις αποφάσεις και δράσεις στις οποίες οφείλουμε να προχωρήσουμε σε εφαρμογή του Καλλικράτη, καθώς και με τις αποφάσεις και δράσεις που έχουν μετατεθεί χρονικά και πρέπει να ληφθούν μέχρι 31/3 λόγω των εκλογών.

Παρότι είμαι βέβαιος ότι όλοι οι Δημοτικοί Σύμβουλοι είναι γνώστες των προβλεπόμενων διαδικασιών, επειδή, όμως, θα πρέπει να γνωρίζουν και οι συνδημότες μας, επισημαίνω ότι όλο το 1ο τρίμηνο οι δαπάνες του Δήμου θα κινούνται κατ’ αντιστοιχία με τις προβλεπόμενες δαπάνες από τον Προϋπολογισμό του 2010. Δηλαδή, ως προς τον προγραμματισμό και την εκτέλεση έργων το 1ο τρίμηνο δεν υπάρχει καμιά δυνατότητα ένταξης νέων έργων για άμεση υλοποίηση.





Μέσα στο 1ο τρίμηνο, οι τοπικές και δημοτικές κοινότητες θα καταρτίσουν τα δικά τους προγράμματα τεχνικών έργων, και ήδη ο αρμόδιος αντιδήμαρχος συντονίζει αυτές της ενέργειες, και στη συνέχεια, έως 31/3 θα καταρτιστεί το ετήσιο πρόγραμμα δράσης και ο Προϋπολογισμός του Δήμου.

Πρόγραμμα δράσης οφείλουν να καταρτίσουν άμεσα και οι Κοινωφελείς Επιχειρήσεις, για να μπορούν να χρηματοδοτηθούν από το Δήμο για το 2011. Αυτό ήδη έχει ζητηθεί από τα Δ.Σ., τα οποία παραμένουν σε ισχύ μέχρι τις συγχωνεύσεις και οφείλουν να ανταποκρίνονται στις υποχρεώσεις τους, αλλά δεν έχουν ακόμη καταρτιστεί.

Στον νέο Προϋπολογισμό θα είναι μειωμένα τα έσοδα από κρατικές χρηματοδοτήσεις, αλλά σημαντικά αυξημένα τα έσοδα από χρηματοδοτήσεις από την Ε.Ε. με συμμετοχή σε χρηματοδοτούμενα προγράμματα. Επίσης, θα είναι σημαντικά μειωμένα τα έξοδα για εκδηλώσεις, προβολή και διαφήμιση και αυξημένα τα έξοδα για εκσυγχρονισμό του συστήματος (π.χ. γραμμή επικοινωνίας με τους πολίτες), κατάρτιση μελετών και προγράμματα κοινωνικής αλληλεγγύης.

Επίσης, εντός του πρώτου εξαμήνου πρέπει να καταρτιστεί ο νέος Οργανισμός Εσωτερικής Υπηρεσίας, ο οποίος θα ενσωματώνει νέες αρμοδιότητες και νέους υπαλλήλους και θα διορθώνει όλες τις δυσλειτουργίες και τα λάθη του ισχύοντος σήμερα οργανισμού. Παράλληλα, μετά τη συγχώνευση των Νομικών Προσώπων και των Δημοτικών Επιχειρήσεων, θα συνταχθούν και οι δικοί τους νέοι Οργανισμοί Εσωτερικής Υπηρεσίας. Μετά την ολοκλήρωση των ΟΕΥ, θα ακολουθήσει η αξιοκρατική στελέχωση των υπηρεσιών και θα ολοκληρωθούν οι αλλαγές που αφορούν στην εσωτερική λειτουργία των υπηρεσιών.

Ως προς τις συγχωνεύσεις, επειδή δεν είναι ακόμη σαφές εάν θα μπορούν να ασκούν την ίδια αρμοδιότητα και το Νομικό Πρόσωπο και η Κοινωφελής Επιχείρηση, δεν μπορούμε να προσδιορίσουμε απόλυτα ποιες αρμοδιότητες θα μεταφερθούν στο Δήμο και ποιες θα μείνουν στο Νομικό Πρόσωπο και την Κοινωφελή Επιχείρηση. Αυτό που μας ενδιαφέρει είναι να μπορούμε μέσα από την Κοινωφελή Επιχείρηση, ως ΝΠΙΔ, να μπορούμε να συμμετέχουμε στα χρηματοδοτούμενα Ευρωπαϊκά Προγράμματα (π.χ. βοήθεια στο σπίτι). Επίσης, θα καταργηθεί το Κέντρο Ενημέρωσης και Πρόληψης, του οποίου τις αρμοδιότητες θα ασκεί η Κοινωνική Υπηρεσία και το Κέντρο Απασχόλησης και Επαγγελματικής Κατάρτισης και θα ιδρυθεί και θα λειτουργήσει Γραφείο Απασχόλησης στο Δήμο.

Για τον έλεγχο της οικονομικής διαχείρισης στη ΔΕΝΑΔ, τη ΔΕΚΠΟΤΑ, το Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους, τον ΜΟΔΔ και τον ΑΟΔΔ θα οριστούν ορκωτοί λογιστές, ώστε όλα αυτά τα Νομικά Πρόσωπα να παραδοθούν στις νέες διοικήσεις με απόλυτα ξεκάθαρη την οικονομική τους κατάσταση. Αυτό, φυσικά εξασφαλίζει καταρχήν μια ομαλή περαιτέρω οικονομική διαχείριση, αλλά και διασφαλίζει τις προηγούμενες διοικήσεις, γι’ αυτό και νομίζω ότι κανείς δεν θα έχει αντίρρηση. Θα προχωρήσουμε άμεσα στον ορισμό των ορκωτών λογιστών, παρότι είναι πού πιθανόν να προβλέπεται ο ορισμός τους και μέσα από τη διαδικασία συγχωνεύσεων, επειδή θέλουμε να κερδίσουμε όσο περισσότερο χρόνο μπορούμε, ώστε να επισπεύσουμε τις συγχωνεύσεις.



Αγαπητοί συνάδελφοι,

Είναι γνωστή πλέον η αρνητική αντίληψη της κοινωνίας για την πολιτική και τους πολιτικούς, η οποία οδηγεί συχνά σε αμφισβήτηση και ορισμένες φορές σε ανυπακοή. Γι’ αυτό, όσοι έχουμε την εμπιστοσύνη και την εξουσιοδότηση της κοινωνίας οφείλουμε να αποδεικνύουμε ότι λειτουργούμε προς όφελος των πολιτών και να κάνουμε το καλύτερο δυνατόν. Αυτό για μας σημαίνει ότι και η αυτοκριτική πρέπει να είναι διαρκής και να είμαστε δεκτικοί σε κάθε κριτική. Συχνά υπάρχει κι άλλος καλύτερος τρόπος αντιμετώπισης των ζητημάτων και η πεποίθηση «εμείς γνωρίζουμε καλύτερα» δεν είναι λίγες οι φορές που είναι αυταπάτη ή έκφραση αλαζονείας. Ειδικά στην περιοχή μας και στο Δήμο μας, από τη στιγμή που η υπάρχουσα κατάσταση δεν μας ικανοποιεί και είμαστε, αν όχι όλοι, σίγουρα οι περισσότεροι, συνυπεύθυνοι, οφείλουμε όλοι να επανεξετάσουμε και να αναθεωρήσουμε τις επιλογές μας και τον τρόπο λειτουργίας μας. Αυτό θα γίνει στο Δήμο μας. Και θα αφορά και την εσωτερική λειτουργία της υπηρεσίας και τις σχέσεις του Δήμου με όσους του παρέχουν υπηρεσίες και προμήθειες.

Ο Δήμος Δράμας είναι ο μεγαλύτερος πελάτης και οργανισμός της περιοχής και θα γίνει πολύ περισσότερο απαιτητικός όσον αφορά το κόστος και την ποιότητα των προϊόντων και των υπηρεσιών που του παρέχονται. Αυτό το οφείλουμε προς τους συνδημότες μας, τα χρήματα των οποίων διαχειριζόμαστε, και θα το κάνουμε. Εμείς πρώτοι πρέπει να αποδείξουμε έμπρακτα ότι τη δημόσια περιουσία, πρέπει να τη σεβόμαστε και να τη διαφυλάσσουμε περισσότερο από την προσωπική μας.



Αγαπητοί συνάδελφοι,

Κάνουμε μια νέα αρχή, και θα προχωρήσουμε με σεβασμό στις αρχές της διαφάνειας και της νομιμότητας. Επίσης, όλες οι δράσεις, όλες οι υπηρεσίες και όλοι οι συντελεστές της ποιότητας του έργου που παράγεται από το Δήμο ή που ανατίθεται από το Δήμο σε τρίτους, θα ακολουθούν τη διαδικασία του σαφούς προγραμματισμού, της πιστής εφαρμογής και της ποσοτικής και ποιοτικής αξιολόγησης. Ο πολίτης θα μπορεί να διαπιστώνει τι πρόκειται να γίνει, πώς γίνεται και σε ποιο βαθμό έχει επιτευχθεί. Π.χ. οι γενικές διατυπώσεις για το ποια έργα προγραμματίζονται δημιουργούν θολή εικόνα για το τι ακριβώς πρόκειται να γίνει και δεν επιτρέπουν τον έλεγχο των εργασιών. Επίσης, το να μην διαπιστώνεται σε κανένα έργο έστω κάποια παράλειψη δημιουργεί από μόνο του υπόνοιες για τη διαδικασία ελέγχου και αξιολόγησης κατά την παραλαβή.

Στην νέα πορεία που χαράσσουμε, επιζητούμε τη συνεργασία με τις παρατάξεις που εκπροσωπούνται στο Δημοτικό Συμβούλιο, αλλά και με όλες τις κοινωνικές ομάδες και τους Δημότες. Για το λόγο αυτό θα θέσουμε άμεσα σε λειτουργία όλες τις δομές που ενισχύουν τη συμμετοχή των πολιτών, όπως η γραμμή επικοινωνίας με τους πολίτες, το Γραφείο Απασχόλησης, ο Κανονισμός Πληροφόρησης Πολιτών, ο Οδηγός Δημότη και η Χάρτα Δικαιωμάτων και Υποχρεώσεων, ο Συμπαραστάτης του Δημότη και της Επιχείρησης, η συγκρότηση και λειτουργία της Επιτροπής Διαβούλευσης και της Επιτροπής Μεταναστών.



Τέλος, στις άμεσες προτεραιότητες που έχουμε θέσει, πέραν όσων ήδη αναφέρθηκαν, εντάσσονται:

Η συνεργασία με την Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση για την ομαλή μετάβαση στη νέα πραγματικότητα που διαμορφώνεται με τη διοικητική μεταρρύθμιση.

Η ένταξη έργων σε χρηματοδοτούμενα προγράμματα της Ε.Ε., κάτι που ήδη έχει προχωρήσει σε μεγάλο βαθμό με την ένταξη έργων της ΔΕΥΑΔ.

Η προώθηση των έργων του προγράμματος Αστική Αναγέννηση.

Η ταχύτερη και πληρέστερη εξυπηρέτηση των δημοτών με εκσυγχρονισμό των συστημάτων (γραμμή επικοινωνίας κλπ).

Η εντατικοποίηση των εργασιών για την ολοκληρωμένη διαχείριση των απορριμμάτων με λειτουργία του ΣΜΑ και του ΚΔΑΥ, δεματοποίηση των απορριμμάτων, προώθησή τους σε Ανακύκλωση ή σε Μονάδες Επεξεργασίας, αποκατάσταση του ΧΑΔΑ, προώθηση του διαχωρισμού των ανακυκλώσιμων στην πηγή και ευαισθητοποίηση των πολιτών για την ορθολογική και ολοκληρωμένη διαχείριση των απορριμμάτων.

Αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του Δήμου.

Ανάπλαση του Δημοτικού Κήπου μετά την απομάκρυνση όλων των κατασκευών, που ήδη συντελείται.

Αντιμετώπιση των προβλημάτων που σχετίζονται με την παραχώρηση χώρων για άσκηση εμπορικών δραστηριοτήτων, την εξάλειψη του παραεμπορίου και της επαιτείας.

Δημιουργία Κηπούπολης – Ανάπλαση του ρέματος Καλλιφύτου ανατολικά και δυτικά της ήδη αναπλασθείσας περιοχής.

Ανακατασκευή και αξιοποίηση του παλιού Δημαρχείου.

Εκπόνηση νέας Κυκλοφοριακής Μελέτης για την πόλη και τις υπόλοιπες Κοινότητες.

Κατάρτιση Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου.



Αγαπητοί συνάδελφοι,

Σαφέστερη και εκτενέστερη περιγραφή των προτεραιοτήτων θα σας γίνει με την κατάρτιση του Επιχειρησιακού Σχεδίου.

Σ’ αυτή την προσπάθεια, αλλά και σε κάθε σχεδιασμό, θα επιζητούμε τη συνεργασία και μέσα στο Δημοτικό Συμβούλιο αλλά και με αναφορά απευθείας στην κοινωνία, όποτε κρίνουμε ότι αυτό απαιτείται.



Κύριε πρόεδρε και κύριοι συνάδελφοι,

Προσπάθησα να αποτυπώσω, όσο πιο σύντομα μπορούσα, το γενικό πλαίσιο του σχεδίου μας για τη δημοτική περίοδο που διανύουμε. Όπου έκρινα ότι έπρεπε και στο βαθμό που ήταν δυνατό, αναφέρθηκα και σε συγκεκριμένα στοιχεία.

Θέλω να δηλώσω ότι με προσοχή θα ακούσουμε τις σκέψεις και τις προτάσεις των παρατάξεων της αντιπολίτευσης και θα τις εξετάσουμε επισταμένως με πρόθεση να αξιοποιήσουμε κάθε πρόταση που στοχεύει στην ανάπτυξη και την πρόοδο της Δράμας και των Δραμινών».